Ook voor het testen van uw accu bent u bij ons aan het juiste adres.
Speciaal voor het grondig testen van de accu hebben wij een accutester aangeschaft van Dokter Accu. Dit is de 4-4-2 BMT tester. Hiermee kunnen wij nagenoeg alle accu’s grondig testen, en zelfs uw gebruikte accu optimaliseren.
Waarom accu's testen?
Dit doen wij om inzicht te krijgen in het volgende:
Inhoud
We meten in Ampére/uur wat de inhoud van uw accu is. Dit bepaalt de afstand die u kunt rijden.
Kracht
We meten of de accu nog genoeg kracht heeft om bijvoorbeeld een berg op te rijden.
Lader
We kijken of de acculader nog naar behoren werkt. We controleren bij welk voltage de lader afslaat.
Accu fit tips:
Bron: Natrans Accu Revisie, één van onze partners.
- Oplaadbare batterijen gaan pas na ongeveer 5 laad cycli de maximale capaciteit leveren, laad deze eerste keren volgens instructie voldoende lang ca 8uur.
- Tijdens deze eerste 5 laadcycli dient u de accu steeds geheel leeg te rijden, waardoor het geheugen van de nieuwe accucellen maximaal is geactiveerd, leeg rijden 8uur laden/leeg rijden 8uur laden enz.enz. 5x
- Probeer de batterijen regelmatig te gebruiken. Als dit niet kan, zal de batterij lui worden en ondermaats presteren. In ieder geval minimaal 1 x per maand laden!
- Ontlaad de Ni-Cd altijd totdat deze minder krachtig word en deze leeg raakt, ga daarna direct herladen. Ontlaad echter niet nog dieper! Hiermee wordt het geheugeneffect vermeden.
- Voor langere periodes van opslag geldt dat Lood, NI-Cd, Ni-MH en Lithium batterijen het best geheel geladen kunnen worden opgeborgen en vanwege de zelfontlading raden wij u aan eens per maand de batterij te herladen.
- Als u korte afstanden fietst is het niet nodig om na elk uitstapje de batterij te laden. Kijk in de gebruiksaanwijzing hoever u kunt rijden op een volle batterij waarbij uiteraard uw gewicht en het te bereiden terrein een rol speelt.
- Laad en indien mogelijk, ontlaad de batterijen eenmaal per maand ook in de winter!
- Ontlaad de batterijen NOOIT met zelfgemaakte ontladers, gloeilampen etc.
- Oplaadbare batterijen hebben een zelfontlading. Na verloop van tijd zullen deze dus leeg zijn ook zonder dat u ze heeft gebruikt. Laat de batterij niet aangesloten op de fiets of deze moet als zodanig geen andere mogelijkheid bieden. Sommige fietsen blijven stroom afnemen en trekken de batterij geheel leeg! Vooral voor Lithium batterijen is dit zeer af te raden.
- Bij een nieuwe of gereviseerde accu’s kan de lader te snel aan geven dat de accu is herladen derhalve gezien het accu geheugen behoeft deze een zoals hierboven beschreven laadcycli , in het geval dat bij een gebruikte accu de lader te snel aangeeft dat de accu herladen is waarbij de batterij dan ook snel leeg zal zijn, is wellicht een celrevisie noodzakelijk.
- Als de lader een ontlaad of refresh modus heeft, gebruik deze dan regelmatig.
- Tijdens het laden en ontladen worden batterijen warm, dit is normaal.